lebed_michael (lebed_michael) wrote,
lebed_michael
lebed_michael

Заява правозахисної організації Інститут Республіка про вихід з УГСПЛ

Інститут економіко-соціальних проблем «Республіка» заявляє, що змушений як громадська організація вийти з Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ).

Ми робимо це з жалем, адже Інститут Республіка був одним із засновників УГСПЛ і довго та плідно співпрацював з організаціями-членами УГСПЛ у справі захисту прав людини.

Зробити такий крок нас змусили наступні обставини. Інститут Республіка вже понад 10 років системно займається проблемою захисту свободи зібрань в Україні: оскарженням заборон мітингів та демонстрацій, неконституційних рішень місцевих органів влади, проводить просвітницьку кампанію щодо свободи мирних зібрань в Україні. Зокрема, представники Інституту Республіка разом з представниками інших організацій УГСПЛ розробляли проект закону про свободу мирних зібрань, який ще 2005-го року був поданий до парламенту (так званий «проект Мусіяки»).

Проте згодом парламент ухвалив у першому читанні інший законопроект «Про порядок організації та проведення мирних зборів» (більш відомий як «проект 2450»), а керівництво УГСПЛ, не ставлячи до відома організації-члени УГСПЛ, почало робити заяви про підтримку саме цього проекту, з деякими застереженнями. Цей скандальний законопроект, на нашу думку, значно обмежив би свободу зібрань в Україні.

Така позиція не збігалася ні з позицією Республіки, ні з позицією тих громадських організацій, які двічі, 2010-го та 2012-го, проводили масові акції протесту проти «проекту 2450» і, зрештою, добилися того, що цей проект був знятий з порядку денного Верховної Ради. Проте існуючий порядок ухвалення рішень в УГСПЛ, асоціації тридцяти правозахисних організацій, передбачає, що голова УГСПЛ та її виконавчий директор мають право робити заяви без погодження з організаціями, які входять до Спілки.

На жаль, керівництво УГСПЛ робило заяви та ухвалювало рішення від імені всіх організацій Спілки, не ставлячи їх до відома не лише з питань законодавчого регулювання свободи зібрань. Але Республіка до останнього часу не вважала за потрібне виносити проблему непрозорої діяльності керівництва УГСПЛ за межі Спілки, сподіваючись вирішити ці питання у процесі спільної роботи в галузі захисту прав людини. Республіка неодноразово пропонувала керівництву УГСПЛ узгоджувати заяви від імені Спілки (тобто в тому числі і від імені Республіки), принаймні щодо питань, пов’язаних із законодавчим регулюванням свободи зібрань, з організаціями-членами УГСПЛ. На жаль, ці пропозиції були проігноровані.

Ситуація загострилася після того, як «проект 2450» був реанімований «Координаційною радою громадянського суспільства» при Президентові України, очолюваною одним з чиновників Адміністрації Президента. Керівництво УГСПЛ, знову ж не порадившись з громадськими організаціями, які входять до Спілки, стало лобістом цього законопроекту разом з Міністром внутрішніх справ та Президентом Віктором Януковичем.

Інститут Республіка був змушений зазначати, що заяви, які робить керівництво УГСПЛ від імені Спілки, не відповідають поглядам усіх організацій-членів, і що Республіка має іншу позицію щодо законодавчого регулювання свободи зібрань в Україні. Дії керівництва УГСПЛ у відповідь на таку нашу позицію ми вважаємо некоректними.

Зрештою, Інститут Республіка розробив проект змін до статуту УГСПЛ, де був запропонований прозорий порядок ухвалення рішень у Спілці. Такий порядок існує у багатьох міжнародних та національних спілках, які об’єднують правозахисні та громадські організації, зокрема, подібний порядок у Всеукраїнській ініціативі «За мирний протест!», до якої входять 130 українських організацій.

На жаль, і ці наші ініціативи були проігноровані керівництвом УГСПЛ.

Врахувавши ці обставини, ми вважаємо, що єдиним вирішенням проблеми може бути лише вихід Інституту Республіка з УГСПЛ. Це звільнить нас від необхідності відповідати за заяви та рішення, які робляться від нашого імені без нашого відома.

Інститут Республіка відзначає значний внесок, який зробили і роблять організації, які входять до УГСПЛ і, зокрема, її нинішнє керівництво, у сфері захисту прав людини в Україні. Проте протиріччя, які виникли між Інститутом Республіка та керівництвом УГСПЛ (а не з організаціями, які входять до Спілки), на жаль, попри всі наші зусилля не є подоланими.

Отже, Інститут Республіка заявляє, що


  1. Виходить з УГСПЛ;

  2. Продовжуватиме співпрацювати з організаціями-учасницями Спілки у всіх питаннях, які стосуються захисту прав і свобод;

  3. Закликає організації- члени УГСПЛ ухвалити запропоновані нами зміни до Статуту та Положення про членство УГСПЛ, які б зробили прозорим та демократичним процес ухвалення рішень;

  4. Звертається до всіх з проханням сприймати цю заяву як інформаційну – як таку, яка не може бути приводом до висновків та заяв про «розкол у правозахисному середовищі».

Голова Інституту Республіка
Володимир Чемерис

ДОВІДКОВО:
Інститут економіко-соціальних досліджень «Республіка» – правозахисна організація-співзасновниця Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ). Була створена у 1997 році. Займається захистом свободи мирних зібрань в Україні.

Про небезпеки «законопроекту Януковича-Захарченка-Ставнійчук» про протести в Україні читайте тут - http://zmina.org.ua

Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment